onsdag 20 juli 2011

Comprenez-vous?

Jag läser för tillfället Greven av Monte-Christo. Det är en äventyrsroman och de böcker jag hittat är från 1940, det vill säga att språket är gammaldags. Det färgar av sig och yttrar sig mest genom mig då jag talar, men ävensom när jag tillförskansar ett skrivdon såsom en datormaskin. Med tillförsikt kan det icke eljest mena en vunnen kunskap, ehuru det i ett första skede kan verka ofördelaktigt i denna en rymd då vi ej finna rum för svunna tider. Sagda Greve av Monte-Christo handlar utifrån något jag anse vara av intresse att uppbringa i ljus av diskussion. I denna skrift läses om försyn, en guds försyn som slå ner på de som ej förtjäna den glans de tillförskaffat av medel gynnsamma för dem men likväl enkom dem.

Likt ljungeld skola försynen straffa eder, ity ert jämnmod skola förskingras!

Det står inte så som jag har skrivit, men det står en hel del om försyn och guds straff. Det intresserar mig - jag är inte religiös men märker ändå att betydelsen av ordet försyn använder jag själv, fast än inte som en guds försyn. Det är kanske inte speciellt märkligt, det som upplevs gudomligt av någon anser en annan för lika fantastiskt, de placerar det bara inte med samma ord. Det finns ganska många tillfällen då jag efter en viss händelse tänker på något som hade kunnat liknas vid en försyn. Jag kallar det för slumpen och fast än det kanske inte rymmer exakt samma betydelse så fyller det för mig åtminstone samma funktion. En funktion som inte ger mig mer förståelse, men som blir ett substitut för mig då jag inte känner att en viss situation förtjänas indelas i ett fack eller ett bestämt skede - det förklaras som en slump. Det är någonting som händer, antingen bra eller dåligt, som jag inte kan förklara, men av allt som kunnat hända var detta ändå mest rätt.

Jag vill undvika att bli anklagad ens för mig själv för att tycka att allt som händer är bra oavsett och att det inte går att ifrågasätta. Jag tycker snarare att vissa saker jag inte kan förstå har ett stort värde i att förbli oförstådda, av den anledningen att det som sen händer är det energin ska läggas på. Om jag stirrar mig blind på att förstå hur det eller det kunde hända så riskerar jag att inte acceptera.

Det kanske är lite rörigt förklarat, men det är ungefär så jag tänker ibland. Det är nog inte ens lönt att försöka förstå det!



6 kommentarer:

  1. Du menar att försynens mysterier kan vi lämna åt religiösa grubblare, filosofer och naturvetare? Ehuru kan även metafysiken vara ett särdeles intressant ämne även för en lekman att ibland fundera över. För att veta vad det är som inte kan förstås måste ni väl först ha försökt förstå det, och sedan kommit till slutsatsen att i min verktygslåda finns ännu icke redskapen för förståelse. Dock har jag svårt att se värdet av att inte lägga energi på förståelsen av skedet. I sådana fall skulle ju försynen vara allestädes närvarande, när ni vrider på vattenkranen, aktiverar TVn, lyssnar på sommarpratare mm.

    SvaraRadera
  2. Som en kommentar till ditt förra inlägg angående tidpunkt för Gunnars resa vill jag bara påpeka att ovanstående kommentar dateras 21 JULI kl 08.58 i mina rullor...

    SvaraRadera
  3. Jag menar precis att jag redan innan har grubblat över mysterier som inträffat, men att jag då jag nu stöter på dem accepterar mer än fastnar i dem. Det finns något ogreppbart som jag beundrar och inte vill fundera kring mer än filosofiskt (vilket jag nu inser att jag borde tillagt i mitt inlägg). Värdet för mig i att inte mer än se, fascineras (filosofera?), och utgå från det skedda är för att den förståelse jag vanligtvis är ute efter inser jag att jag inte kan nå på samma sätt i vissa specifika fall. Då sträcker sig istället "förståelsen" till att jag förstår att jag inte förstår och det är okej för mig. Jag vill kalla mig agnostiker.

    Jag har nu ändrat tidszon från Stillahavstid till svensk.

    SvaraRadera
  4. "What I am sure about is that there are many topics about which I know nothing; and which, so far as I can see, are out of reach of my faculties. But whether these things are knowable by anyone else is exactly one of those matters which are beyond my knowledge, though I may have a tolerably strong opinion as to the probablilities of the case."
    Thomas Henry Huxley...(farfar till Aldous Huxley (du sköna nya värld http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/aldous-huxley-du-skona-nya-varld ) minsann...och Julian Sorell Huxley (transhumanismen)

    SvaraRadera
  5. Exakt så är det! Har han kanske läst min blogg?

    SvaraRadera
  6. Han gjorde en Gunnarresa, läste din blogg och sen tillbaka i tiden...kanske var det en liknande resa Aldous också gjorde innan han skrev BOKEN??

    SvaraRadera