fredag 22 juli 2011

Att falla snett / Stockholm ---> Malmö

Idag är imorgon från föregående inlägg, jag sitter därför på tåget på väg mot Malmö. Som jag tyckte igår tycker jag även idag att det är skönt. Stockholm är stressigt! Tunnelbanorna är katastrofala, jag blir nästan paralyserad så fort jag kommer till spärrarna, tänker att någon ska känna igen mig från förra gången jag var i Stockholm, för då plankade jag. Alla låtsades som ingenting. Väl på tunnelbanetåget var det bara jag som inte visste när tåget skulle gasa. Jag föll snett på min stol och skrattade sen nervöst. Ingen skrattade med mig, fast än jag tittade på dem; ”AH! Oj, hahahahahahahahahaha? hahahaha? aha ha.”

Jag tänkte att jag inte skulle få se någon stockholmskändis den här gången och hade gett upp hoppet när jag konkade upp mina väskor från centralen. Men! vem går bredvid mig med sina två barn om inte Supersnällasilversara. Jag vågade inte titta på henne så mycket, men det var hon, jag lovar.

Igår såg jag en man på stan som jag har fortsatt tänka på även idag. Hans kläder och ansikte såg slitna ut, men på det mycket starka, härdade sättet. Av alla omkring var han den enda som tog det lugnt. Han bar på en stor kasse full med burkar och petflaskor, hade en cowboyhatt och en tänd cigarettstump i mungipan. Bar marlborojeans och en jeansjacka, under vilken han även hade en mörk, sliten väst. Som om det inte var tillräckligt hade han även riktiga, förut mörkbruna, matta cowboyboots och långt smålockigt gråvitt hår. Han hade varken skägg eller mustasch, mer än grovt mörkgrått stubb. Runt hans vänstra arm, den som inte bar på någonting, skymtades ett brett och platt silverarmband med svarta symboler på. På hans högra hand hade han grova silverringar trädda på lång och ringfingret, även dem med svarta inristningar i. Han såg ut att vara runt 60. Jag tycker han var fantastisk. Funderade kring vad han hade kunnat vara om han levt i en annan tid. Om han hade blivit betraktad på ett annat sätt av de som nu inte riktigt såg ut att vilja se honom. Vem faller snett om ett tåg går för snabbt?

     Stockholmskändis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar