måndag 25 juli 2011

Spräckt på MAS

Ät aldrig varm gazpacho för snabbt, kan innebära smärtor. Jag har ont i magen. Jag har ätit varm gazpacho, för snabbt. Gör inte det.

Idag har jag varit på blodcentralen i Malmö och lämnat lite blod. Det var min första gång, så det kom blod. Nålen var som tur var inte så stor, jag kände knappt när den gled in i mig. När det var färdigt frågade de mig om det gjort ont. Vad skulle jag säga, de var fler än mig, jag hade ingenstans att ta vägen. ”Det kändes knappt”, sa jag och ångrade mig direkt. Stål glimrade i deras ögon när de sa ”Okej. Då bokar vi in en ny tid”.

Innan de tog mitt blod för undersökning (jag vet alltså inte om jag kan ge blod än) fyllde jag i en blankett. Det var frågor som:

1. Har du läst och förstått blodcentralens information om när man inte ska ge blod?
- Ja

2. Har du tidigare givit blod?
- Nej

8. Har du eller har du haft: Infektion med HIV eller HTLV-I/II?
- Nej?

12. Betalat eller fått betalt för sexuellt umgänge?
- Natura?

Inget konstigt än så länge.

20. Har du vistats sammanlagt mer än 6 månader i Storbritannien åren 1980-1996?

Där blev det konstigt.

Efter blodtagningen blev jag intervjuad, av det faktiskt enda syftet att få berättat för mig att de egentligen inte har något intresse av mig och min person mer än att de vill ha det som håller mig vid liv. Det får vi berättat för att vi inte ska tycka att frågorna var konstiga eller för närgående.

Jag fick ställa frågor och frågade snällt om fråga 20. Det var på grund av galna kosjukan. Sen frågade jag om det var mycket förvirrande att jag råkat kryssa i att jag är eller har varit gravid det senaste året. -Nej


4 kommentarer:

  1. Hahahahaha ofta du "råkade" fylla i det ! Vilken hjälte du är som lämnade blod, det borde verkligen fler göra :)

    SvaraRadera
  2. Noria, jag tror att Leo önskar att han kunde föda barn...

    Leo, jättespännande att läsa om hur du förlorade oskulden ;)

    SvaraRadera
  3. hahahhaha
    "jag kände knappt när den gled in i mig"
    thats what she said!
    booooyaaa baazinga! zinger!!!

    SvaraRadera
  4. :D! Fina Asso, jag saknar dig!

    SvaraRadera