onsdag 31 oktober 2012

Hjälp mig hjälpa mig att hjälpa dig


Genom omvägar jag sökt mig till läser jag artiklar om samvete. Vad det gör med oss. Hur vi kan förbise mönster och händelser, att vi inte alltid märker vad det är vi håller på med. Läser om hur vi som svenskar ser på oss själva, som bra och goda människor. Om hur det blir vårt försvar. Ett försvar vi lutar oss mot för att hålla andra utanför. Ett försvar vi använder för att skydda oss mot tankar vi själva tänker.


Jag har gått på socionomprogrammet i lund i nästan två månader nu och jag trivs med det. Har godkänt det, mitt val, som en bra väg att gå och det kommer hjälpa mig att hjälpa andra. Hoppas jag. Samtidigt har jag blivit feg. Tänker allt oftare att jag inte kan göra något, att jag inte förtjänar att hjälpa andra, att min hjälpsamhet skulle säga att jag är bättre som person än de jag anser behöver hjälp. För jag säger inte bara hjälp; jag säger min hjälp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar