torsdag 18 augusti 2011

Afrocubistisk husbil

Jag är obegriplig ibland, för mig själv. För ungefär tio minuter sedan kom jag på att jag borde vara hungrig; sist jag åt var halv tolv och nu är klockan snart halv elva. Ett helt dygn. Nej, men jag är, borde vara, hungrig ändå, varför är jag det inte? Märkligt.

Min pappa har köpt en husbil. Det var för två veckor sedan, jag har glömt att nämna det. Kom hem en dag från jobbet och såg en husbil på uppfarten och nyköpta trätofflor i hallen. Jag visste inte hur jag skulle reagera så jag kramade den som var närmst och sa "hej" väldigt bestämt. Nu har jag förlikat mig med det och är glad för hans skull. Vi pratade lite om husbilar och campingplatser idag, och jag fick höra något jag tyckte var ganska roligt: På samma sätt som glasmästare anlitar glaskrossare sprider campingägare ryktet att det finns en extremt stor stöldrisk om man parkerar sin husbil eller husvagn på en vanlig parkeringsplats. Lite kul var det. 

Igår var jag med två av mina underbara vänner på kb och såg på ett band som heter Afrocubism. Bandet rymmer en samling musiker från Mali och Kuba. Blandningen är perfekt och resultatet blir fantastiskt! Den legendariska maliska koraspelaren Toumani Diabate är bandledare tillsammans med den minst lika legendariska kubanska sångaren och gitarristen Eliades Ochoa från Buena Vista Social Club. De har med sig en hel rad handvalda musiker från deras respektive länder. Det var en väldigt bra konsert! Jag fick även en chans att prata med Toumani Diabate som jag lyssnat mycket på tidigare, och jag fick sagt det jag ville säga, nämligen att hans musik gör mig lycklig och att hans musikaliska budskap, som främst är hopp, gränsöverskådning och möjligheten att göra skillnad, var vackert och väl förmedlat och att det berörde mig.

     Kora

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar